Thuiswerken: Hoe voorkom ik (rug)klachten?

In deze tijd waarin thuiswerken steeds meer voorkomt is het onvermijdelijk dat veel mensen te maken krijgen met nek- en rugklachten. Vaak komt dit door een verkeerde zithouding en te weinig beweging. Bij DBKC krijgen we de laatste tijd vaak klanten die begonnen aan de keukentafel, maar na verloop van tijd deze klachten kregen. Wat kan je hier aan doen? We vatten het samen in 10 tips!

1. Zorg voor een ergonomische werkplek!

Tsja, dit lijkt een inkoppertje, maar we kunnen er niet genoeg op blijven hameren! Een goede, ergonomische werkplek voorkomt heel veel lichamelijke, maar ook geestelijke klachten. Door thuis een eigen werkplek te creëren heb je meer rust, dan wanneer er aan de keukentafel gewerkt moet worden.

2. Zorg voor voldoende beweging!

Hoe ergonomisch de werkplek ook is, beweging is nog altijd zeer belangrijk. Zorg ervoor dat u ieder uur beweegt: zet uw printer een eindje weg of zorg ervoor dat u een stukje moet lopen voor uw koffie. Zo dwingt u zichzelf om steeds een tijdje te bewegen!

3. Staand werken!

Net als beweging is afwisselend staande werken een aanrader. Staande werken bevordert de bloedsomloop, zorgt ervoor dat u blijft bewegen en de benen worden even gestrekt


4. Stel de bureaustoel goed in!

Wanneer je een bureaustoel bij DBKC koopt, stelt onze expert altijd de stoel voor u in. Toch komt het nog vaak voor dat er instellingen veranderd worden, waardoor de stoel niet goed gebruikt wordt. Zorg ervoor dat uw benen in een hoek van 90 graden staan, waarbij er nog net een vuist tussen uw knieholte en uw stoel moet kunnen passen. Schuif uw zitting naar voren als er meer ruimte is.

De armleggers van uw bureaustoel moeten op dezelfde hoogte staan als uw bureau. Laat uw armen rusten op de armleggers. Zorg ervoor dat u rechtop zit, leun niet achterover! Twijfelt u over uw instellingen? Neem contact op met onze expert!

5. Plaats uw monitor op de juiste hoogte!

De bovenkant van uw monitor dient op ooghoogte te staan. Een monitorsteun op uw bureau zorgt ervoor dat uw monitoren op de juiste hoogte staan. Bovendien staat het ook nog eens mooier!

6. Schuif uw toetsenbord en muis naar voren!

Omdat uw armen op de armleggers moeten rusten, is het nodig dat uw toetsenbord op de rand van uw bureau geplaatst wordt. Op deze manier kunnen uw armen rusten, terwijl u kunt typen en de muis kunt bedienen.

7. Gebruik een documentenhouder

We zien vaak dat mensen dit niet willen, omdat er vaak met documenten gewerkt wordt. De oplossing is echter een documentenhouder, waarbij de documenten achter uw toetsenbord geplaatst kunnen worden. Deze documentenhouders hebben wij uiteraard op voorraad. 

8. Genoeg water drinken!

Water is ontzettend belangrijk, zorg ervoor dat u twee liter per dag drinkt. Afvalstoffen worden sneller afgevoerd als u genoeg water drinkt. Daarbij komen veel hoofdpijnklachten door een tekort aan water!

9. Geef aandacht aan uw muis

Het instrument wat u het meeste gebruikt: uw muis. Wanneer een nieuwe pc wordt geleverd is de bijgeleverde muis meestal een standaard horizontale muis. Bij gebruik hiervan draai je de duim naar binnen toe en je elleboog naar buiten. Hierdoor is de hele arm onnodig gespannen. Probeer eens een verticale muis, waarbij uw arm zich beter kan ontspannen!

10. Ventileren

Hebt u wel eens het CO2 gehalte in uw werkruimte gemeten? Dit kan snel oplopen, met alle gevolgen van dien. Zorg voor een geventileerde ruimte, zodat u helder van geest blijft. Dit bevordert ook uw motivatie en inzet!

Maak kennis met ons team! #11: Meini Kramer
Maak kennis met ons team! #10: Jelle Loosman

“DBKC ziet het belang in van snel en oplossingsgericht werken en handelt hiernaar. Ze staan altijd voor ons klaar en denken proactief mee.”

Meindert Kramer
Medevennoot bij MK Administratie
Volg ons    

Disclaimer & Algemene voorwaardenPrivacy